Co oddziałuje na zróżnicowanie w wynikach wyszukiwania Google? Jest to m.in.:
– historia wyszukiwania oraz klikanych witryn
– pliki cookies i wchodzenie w reklamy
– geolokalizacja
– rodzaj sprzętu
– język wyszukiwarki
– centrum danych Google.
Zróżnicowanie w wynikach wyszukiwania spowodowane jest tym, że każdy poszukiwał w obrębie Internetu czegoś zupełnie innego, więc wygenerowana jest po prostu inna historia. Przeglądarka ma zapisane to wszystko po to, by podczas kolejnych wyszukiwań mogła lepiej dostosować odpowiedzi do tematu, który był wcześniej w jakiś sposób dotknięty. Jeżeli natomiast chcemy pozyskać neutralne informacje dotyczące konkretnej pozycji, możemy „ukryć się” w sieci, włączając np. tryb incognito.
Cookies używane są praktycznie przez wszystkie strony www. Pliki te zapisują informacje odnośnie tego jak konkretny odbiorca korzysta ze strony. Informacje te są przydatne do tego, by móc zagwarantować właściwe funkcjonowanie witryny i wyświetlać personalizowane treści. Za kierowanie cookies odpowiedzialna jest przeglądarka sieciowa. Dzięki cookies przeglądarka może też spamiętać, w jakie reklamy odbiorca kliknął. Google z łatwością ukazuje mu później reklamy pasujące do jego zainteresowań/oczekiwań.
Lokalizacja sprzętu
Wykrywanie miejsca przebywania odbiorcy jest automatyczne. Google zdobywa takie dane poprzez sprawdzanie miejsca połączenia sieciowego. Po wykryciu miejsca jego pobytu, wyświetla mu wyniki, które do tego miejsca pasują.
Jest to istotne w kwestii pozycjonowania lokalnego, gdyż pierwsza strona to zazwyczaj wyniki będące rezultatem lokalizacji.
Rodzaj sprzętu
Tutaj wygląd wyników wyszukiwania dla konkretnego hasła jest uzależniony np. od tego, czy strona jest responsywna, czy też nie. Google od dłuższego czasu jest mocnym zwolennikiem stron responsywnych. Uruchomił również odrębny mobile first index. W związku z tym pozycja jednej strony może się również w zależności od sprzętu, na jakim odbiorca korzysta z sieci.
Język wyszukiwarki
Zakłada się, że jeżeli szukamy czegoś po polsku i klikamy w witryny prowadzone po polsku, to właśnie witryny z Polski nas szczególnie interesują. Co prawda możemy zmienić język w ustawieniach, ale Google i tak z automatu pokaże nam wyniki polskie. W tym celu najlepiej jest zerknąć na menu nad wynikami organicznymi i nacisnąć – Ustawienia – Języki – i tu wybieramy ten, o który nam chodzi.
Centra danych
Wiele zależy również od odległości danego sprzętu od centrum danych gogle, z jakim się łączymy. Różnorodne pory aktualizacji danych na konkretnych serwerach skutkują tym, że wyniki wyszukiwania Google mogą być odmienne na poszczególnych sprzętach. Zależy to od tego, z jakim serwerem sprzęt się łączy.