Marker danych pozwala Google nauczyć się wzorców danych strukturalnych w konkretnej stronie. Od pewnego czasu Google przedstawia fragment wyników w formie rich snippets. Poza tytułem i opisem, link do strony można wzbogacić w dodatkowe dane – w zależności od typu informacji, do których nawiązuje. Tego typu wyniki korzystniej się prezentują, dostarczają odbiorcom większych ilości danych związanych z zawartością linku, a w konsekwencji wpływają na poprawę CTR oraz ruchu na witrynie.
Google musi mieć świadomość tego, jakie rodzaje informacji przedstawiamy na swojej witrynie. Domyślnie wykorzystywane są tutaj odpowiednie formaty znaczników, które zamieszcza się w kodzie strony. Jeśli natomiast nieznany nam jest język HTML, albo nie mamy dostępu do tego, by edytować kod witryny, możemy korzystać wtedy z Markera danych Google.
Plusy i minusy Markera
Wyróżnia się wiele istotnych czynników, które odróżniają narzędzie Google od oznaczeń zamieszczanych w kodzie witryny. Po 1. cechuje się ono o wiele prostszą obsługą. Ponadto jeśli na stronie znajduje się zbiór podstron o jednakowym układzie danych, można wtedy zbudować i oznaczyć zbiory witryn. Takie działanie skutecznie przyspieszy cały proces w odróżnieniu od konieczności ręcznego zamieszczania znaczników na wszystkich podstronach.
Marker danych Google ma niestety także bariery. Po 1. takim działaniem dane dostarczane są wyłącznie jednej wyszukiwarce. Ponadto stronę, jaką zamierzamy oznaczyć, trzeba najpierw zaindeksować. Powinniśmy poważnie wziąć pod uwagę kwestię zaimplementowania na witrynie znaczników danych strukturalnych.
Marker danych wspiera roboty Google w zapamiętaniu, jaki rodzaj danych przechowuje konkretną część kodu. Chodzi o to, że jeśli wdrożymy na witrynie jakiekolwiek zmiany, wdrożone przez nas oznaczenia mogą ulec wyzerowaniu. Obejmuje to też zmianę układu adresu URL. Wtedy trzeba pozbyć się dodanych zbiorów witryn i określić dzięki Markerowi inne oznaczenia. Marker danych jest podstawą, jeśli możemy najlepiej zastosować oznaczenia produktów w kodzie witryny.
Jakie dane obsługuje Marker?
Marker pozwala oznaczyć 9 rodzajów danych, m.in.:
– artykuły
– wydarzenia
– lokalne firmy
– restauracje
– produkty
– aplikacje
– filmy
– odcinki programów TV
– książki.
Marker danych Google pozwala oznaczyć różnego typu dane w uzależnieniu od zasobności naszej strony. W odróżnieniu od formatów znaczników, dzięki temu rozwiązaniu można oznaczyć wyłącznie pewną część rodzajów danych strukturalnych.
Marker danych to przydatne narzędzie np. do tego, aby nasza strona korzystniej przedstawiała się w wynikach wyszukiwarki. Trzeba jednak mieć na uwadze wszelkie bariery tego narzędzia, zwłaszcza jeżeli istotne są dla nas wysokie pozycje nie tylko w Google. Pomimo tego, że marker nie ma tyle do zaoferowania co znaczniki danych strukturalnych, to lepiej postawić właśnie na takie narzędzie, niż całkowicie zrezygnować z oznaczania informacji na własnej witrynie.