Każdego roku wszystkie branże porusza temat tworzenia witryn internetowych oraz trendów, jakie w nich obowiązują. Bardzo łatwo można dostrzec, że od długiego czasu często pojawiającym się trendem jest minimalizm. W odróżnieniu do dawnych stron internetowych, gdzie dominował przepych, pełno było animacji i nadmiernej treści, dzisiejsze strony bliższe są minimalistycznemu podejściu. Wartość minimalizmu dostrzeżono już zanim powstał Internet, a w czasach kiedy ludzie wcale nie spodziewali się, że firmy będą miały możliwość przedstawiania swojej oferty całemu światu bez potrzeby wychodzenia z miejsca pracy z sukcesem używano sformułowania „less is more”. Obowiązujący pierwotnie w architekturze nurt sukcesywnie ułatwia design witryny internetowej.
Minimalizm w tworzeniu witryn internetowych polega na tym, aby całkowicie je uprościć poprzez przywiązanie największej wagi do elementów najbardziej istotnych, jednocześnie pozbywając się tych, które są raczej zbędne. Dobre rozwiązanie to zastosowanie prostych fontów, czytelnej nawigacji oraz niewielkiej ilości treści i kolorów. Pozornie mogłoby się wydawać, że utworzenie strony w minimalistyczny sposób to łatwa czynność, tak jednak nie jest. Nie można wykonać jej tak, aby podczas oglądania klient miał wrażenie, że jest ona niedopracowana i zrobiona w szybkim tempie. Stanie się tak, jeśli podejdziemy do sprawy w nieumiejętny sposób. Kolejnym źródłem zagrożenia minimalizmu, jest to, że zbyt mała ilość treści może źle wpływać na komfort użytkowników strony. Wiele zależy jednak od typu prowadzonej działalności. Użytkownicy mają inne podejście do strony artysty, a całkowicie inne do firmy remontowej. W pierwszym przypadku mogą być ciekawi np. jego portfolio, a w drugim będą szukać potrzebnych im informacji. W takich sytuacjach przesadne upraszczanie strony może wywoływać u nich złość. W takiej sytuacji dobrą opcją będzie wykonanie minimalistycznej strony głównej z dobrym efektem oraz podstron, które będą skupiały się na informacjach oraz właściwych treściach. Dzięki nim użytkownik bez problemu odszuka wszystkie potrzebne informacje.
Zawsze trzeba pamiętać o tym, że przede wszystkim rolą strony jest dostarczanie właściwych informacji. Bez tego będzie całkowicie bezużyteczna. Coraz więcej osób używa urządzeń mobilnych, a responsywność stron stała się całkowitym standardem. Dlatego przywiązanie największej wagi do najważniejszych elementów i usunięcie tych nieistotnych jest tym bardziej oczywiste. Mobile marketing i minimalizm przy tworzeniu witryn internetowych to bardzo dobrze dobrana para.
Nierozmyślne gonienie za trendami i stawianie na minimalizm nie zawsze jest dla nas dobrym rozwiązaniem. Jednak w dzisiejszych czasach użytkownicy nie doceniają już przepychu na stronach i kolorowych banerów. Warto więc postępować zgodnie z ich oczekiwaniami.