KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności pomagają sprzedawcom produktów i usług sporządzić prawdziwe informacje dotyczące stopnia zainteresowania ofertą w gronie odbiorców, skuteczności przeprowadzonych akcji reklamowych oraz spadku bądź wzroście grona odbiorców zaopatrzenia przedsiębiorstwa. Jeżeli ktokolwiek chce prowadzić efektywny marketing, powinien zbierać rzetelną bazę informacji, na podstawie której będzie mógł podejmować kolejne kroki w przyszłości.
KPI musi być solidnie przemyślany
Jedynie zastosowanie tego typu mierników nie zagwarantuje nam sukcesu. Należy je właściwie dobrać, mając na uwadze charakter branży, wielkość firmy, a także specyfikę jej oferty. Trzeba wiedzieć, że nie zawsze i nie każdy wskaźnik, jaki cieszy się powodzeniem w innej firmie, będzie równie idealny w naszym przypadku.
To obrazuje, jak istotny jest odpowiedni dobór tych mierników, tak, by dzięki nim możliwe było wyciągnięcie właściwych wniosków, które rzeczywiście będą oddawały prawdziwą sytuację firmy i umożliwią zastosowanie efektywnych koncepcji marketingowych. Wskaźniki muszą być związane głównie z danymi istotnymi dla funkcjonowania firmy.
Np. jeśli chodzi o średnią wartość zamówień, będą to:
– lista 10 towarów, które najskuteczniej się sprzedają
– ilość zamówień, które stracono
– zestawienie maili wysłanych w newsletterze w ciągu miesiąca
– zestawienie wypełnionych formularzy kontaktowych
– udział akcji rabatowych
– zestawienie osób, które dołączyły do newslettera/zestawienie osób, które zrezygnowały z niego
– orientacyjna wartość zamówień z witryny internetowej
– przybliżony czas poświęcony witrynie przez klienta
– ilość opinii i komentarzy dodanych przez klienta na witrynie
– zestawienie z odebranymi telefonami w call center
– ilość dni konieczna do wyprzedania magazynu.
Sprawdzamy i reagujemy
Kiedy regularnie mierzymy określony rodzaj omawianych wskaźników, otrzymujemy jasny obraz prosperowania naszej firmy. Mając świadomość tego, które elementy funkcjonują właściwie, a które nie wiążą się z pozyskiwaniem żadnych rezultatów, można systematycznie usprawniać koncepcję rozwoju firmy oraz jej zyski. Oczywistym jest, że zanim ruszymy z jakimkolwiek biznesem, koniecznie trzeba najpierw sporządzić konkretny biznesplan.
Tutaj jednak funkcja planowania i koncepcji jeszcze się nie kończy. Ważne jest aktualne kontrolowanie procesów, które zachodzą wewnątrz oraz zewnątrz przedsiębiorstwa, po to, by można było reagować. Nasuwa to na myśl przyrównanie do organizmu człowieka, który również wymaga właściwych badań, by zachować odpowiedni stan zdrowia, a także zastosować właściwe leczenie – w razie potrzeby. Miejmy na uwadze tą zależność także wtedy, gdy prowadzimy marketing w swoim biznesie.
Wybór konkretnych wskaźników – najbardziej pasujących do charakteru naszego biznesu i stałe ich sprawdzanie jest bardzo przydatne w każdej firmie. Dzięki nim dowiadujemy się m.in., czy klienci interesują się naszą ofertą i czy aby ich grono nie zmalało. Są to kluczowe informacje dla nas. Dzięki nim łatwiej będzie nam wprowadzić korzystne zmiany w firmie, uskutecznić ofertę i cieszyć się zadowalającymi zyskami.