23 kwietnia 2018
Elementy, których internauta nie lubi.

Kto z Was posiada własną stronę www – sklep internetowy, blog, a może portal o danej tematyce i zmaga się z problemem małego ruchu użytkowników na niej? Jeśli obserwujecie jak Waszą witrynę odwiedzają nowi odbiorcy, jednak nie pojawiają się tam oni kolejny raz, by zobaczyć nowe treści to z pewnością Wasza strona zawiera elementy, które niestety irytują użytkowników sieci. Czy wiecie o które może nam chodzić?

Poniżej przedstawimy listę tych rzeczy, które nie podobają się internautom.

Z pewnością każdy z nas w momencie odwiedzin danej strony www, ma nadzieję, że trafił na taką, która dobrze funkcjonuje, zawiera wartościowe treści i szanuje własną prywatność. Jeśli te aspekty nie zostają spełnione – użytkownik jest najbardziej zirytowany.

Elementy, które koniecznie powinny być usunięte z każdej strony, by była ona zadowalająca dla internautów to:

– zbyt długi czas ładowania się witryny – jest to bardzo często spotykany problem w sieci. Dzisiaj internauci liczą na to, że strona zostanie załadowana od razu, gdy kliknie się w link lub wpisze się jej adres w przeglądarce. Witryna, która ładuje się kilka sekund jest jeszcze do zaakceptowania, ale gdy ta czynność trwa kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt sekund – jest to już problem. Zazwyczaj spowodowane jest to zbyt mocno obciążonym serwerem przez niezoptymalizowane na potrzeby witryny grafiki bądź animacje. Tutaj należy więc zbadać, jakie elementy obciążają serwer i powodują dłuższy czas ładowania witryny, aby mogła ona sprawnie funkcjonować.

– witryna nie zoptymalizowana pod sprzęt mobilny – jej optymalizacja pod tego typu urządzenia jest bardzo ważna. Obecnie spora część użytkowników za pomocą smartfonów bądź tabletów przegląda różne zasoby internetu. Witryna, która nie jest zoptymalizowana pod ich oczekiwania skutkuje tym, że osoby w celu poszukania danego produktu czy usługi odwiedzają strony konkurencyjne.

– niezbyt przejrzysta nawigacja – użytkownicy na stronie od razu powinni dostrzec, w jakim miejscu umieszczone są informacje, jakich poszukują. Nawigacja witryny oraz jej układ muszą być przejrzyste, aby można było intuicyjnie przechodzić między danymi podstronami. Elementy muszą mieć też odpowiednią wielkość oraz być widoczne na stronie.

– pojawiające się okienka – trzeba przyznać, że ten element na stronie szczególnie irytuje. Reklamy nie są poprawne, a na dodatek wykorzystują pliki cookie, a więc opcję polubienia witryny na danym portalu społecznościowym. Istnieją wtyczki, dzięki którym takie informacje na witrynie mogłyby być umieszczone we właściwszej formie. Pojawiające się okienka, które zasłaniają stronę trzeba szybko usuwać, ponieważ uniemożliwiają one płynne czytanie zasobów na witrynie

– samodzielnie odtwarzające się dźwięki i filmy – jednocześnie zazwyczaj wolniej ładuje się plik, jaki ma zostać odtworzony, co oddziałuje na płynność funkcjonowania witryny. Do największej irytacji internauty dochodzi wtedy, gdy otworzy on kilka stron w jednym czasie, a na każdej z nich włączy się dźwięk. Możemy na naszej stronie umieścić plik z muzyką, który będzie on mógł sam włączyć – wtedy na pewno poczuje się na naszej stronie lepiej.

– zakładka kontakt pozbawiona jakichkolwiek danych do kontaktu, a umieszczenie jedynie formularza do przesłania wiadomości – jest to denerwujące zwłaszcza na witrynie dużej firmy, gdzie znajduje się kilka działów – do każdych z nich powinny znajdować się dane do kontaktu, a także do osób, które zajmują się obsługą klienta

– strona pozbawiona informacji dotyczących tego, czym zajmuje się dana firma, blog, portal – nadal pojawiają się problemy w tej kwestii, co znacząco irytuje. Strona pozbawiona takich elementów jest dyskredytowana w oczach internautów

– strona zawierająca treści przepełnione frazami kluczowymi – obecnie tworząc treść na witrynę www powinno się porzucać teksty przepełnione frazami kluczowymi. Oczywiście są one ważne, jednak trzeba stosować je tak, by tekst wyglądał naturalnie. Nie może być ich zbyt dużo.

– nagłówki artykułów niezgodne z treścią tekstu – spora część osób tworzących treści na portale nadaje nagłówki oraz leady przyciągające uwagę internautów. Kiedy jednak dostrzegają oni, że artykuł wcale nie współgra z hasłem, jakie mu nadano – są oni zirytowani, a strona jest zdyskredytowana w ich oczach.

– informacje, które nie są już aktualne – skierowane jest to głównie do portali informacyjnych oraz witryn firmowych. Internauci, którzy zobaczą, że na stronie nie ma aktualnych newsów, prawdopodobnie stwierdzą, że nie jest już ona prowadzona. Zamieszczona na witrynie nieaktualna oferta bądź cennik skutkuje mocnym zniechęceniem klientów do danej firmy.

– artykuł dzielony na wiele stron – najczęściej taka forma dostrzegalna jest w artykule, który stanowi galerię zdjęć wraz z ich opisami. W przypadku niektórych artykułów dostrzec można podział nawet na kilkadziesiąt stron. Taki układ zastosowany dla artykułów zawierających obszerną treść jest bardzo niepraktyczny – czas ładowania się podstron jest wtedy z pewnością długi, a tekst pod slajdem krótki.

– zastosowanie zdjęć pojawiających się w każdym miejscu – kiedy odwiedzamy daną stronę, liczymy na to, że spotkamy się tam z oryginalną treścią – tak samo jest w przypadku zdjęć. Wykorzystanie niezbyt często darmowych zdjęć nie będzie tragedią. Co prawda nie jest to dziś poważny błąd, jednak oryginalność także ma znaczenie.

– brak przycisków społecznościowych – funkcjonowanie w mediach społecznościowych to w dzisiejszych czasach  bardzo istotna rzecz w przypadku niektórych branż. Wielu użytkowników chcąc pozyskać dodatkowe informacje i opinie o firmach, zagląda właśnie do social mediów. Czasem mają oni z tym problem, gdyż nazwa profilu niekiedy obejmuje coś więcej niż tylko nazwę firmy. Warto jednak pomyśleć o ułatwieniu użytkownikom dostępu do profilu firmowego w social mediach.