12 kwietnia 2018
Inbound marketing – co to takiego?

Niektóre koncepcje marketingowe są przekonane, że o klientów trzeba walczyć i w związku z tym zalewać ich wieloma sprzedażowymi hasłami, które mają przekonywać, że dana firma posiada w ofercie dokładnie to, czego oni potrzebują. W efekcie klienci zmęczeni takim marketingiem zachowują się odwrotnie do tego, jakby przedsiębiorcy chcieli.

Należy zdać sobie sprawę z tego, ze lepsza sytuacja będzie wtedy, gdy klienci sami poszukają naszą firmę i dobrowolnie skorzystają z usług.

Klienta możemy skutecznie nakłonić do tego, by podjął takie kroki, jakich my oczekujemy poprzez rozmowę z nim, która doprowadzi do tego, że uświadomi on sobie, że nasz pomysł jest wynikiem jego inicjatywy.

Na początku trzeba zbudować przekaz reklamowy, który później odnajdzie konkretny odbiorca. Kiedy cały etap dobiega końca, klient poznaje autora relacji, którym jest promowana marka. Takie rozwiązanie znacznie różni się od tradycyjnego marketingu. Całkiem inny jest tu przekaz oraz metoda wzbudzania zaufania. Sposób dotarcia do klienta prezentowany przez nas polega na tym, że otrzymuje on od nas cenną wartość jeszcze zanim dokona zakupu produktu w formie atrakcyjnej, przydatnej treści.

Taka koncepcja rozwinęła się na bazie koncepcji, jakie wypracowano już wcześniej.

Inbound marketing związany jest z koncepcją marketingu, której założeniem jest to, że przekazując ogłoszenia sprzedażowe do osób, które same zetknęły się z ofertą – mamy większą szansę na dotarcie do właściwego grona odbiorców. W marketingu nikogo nie można do niczego zmusić. Osoba sama musi wykazywać chęć zapoznania się z naszą marką. Może stać się to np. za sprawą wyszukiwarki www, przez którą odnajdzie naszą firmę.

Inbound marketing korzysta także z zasad marketingu wirusowego. Ten typ reklamy opiera się na szybkich, nieprzewidywanych reakcjach klientów na cenne czy interesujące treści.

Koncepcja opierająca się na mechanizmie wiralowym ma za cel namówić klientów do podzielenia się oferowanym im contentem z innymi użytkownikami całkowicie dobrowolnie.

Jakie są narzędzia inbound marketingu?

– reklama marki oraz komunikatów na kanałach mediów społecznościowych – każdy przyzna, że moc social mediów jest ogromna. Ta sama siła stosowana jest również przez inbound marketing – dla niego najwięcej znaczy zainteresowanie odbiorców.

– procesy content marketingu – cenny content marketing odbiera się jako skuteczną metodą na silne przywiązanie odbiorców do marki. Poprzez udostępnianie artykułów w sieci, użytkownikom dostarcza się dodatkowej wiedzy, udziela się odpowiedzi na pytania, które są dla nich wątpliwe oraz rozwiewa się wszelkie ich obawy. W ten sposób dana marka będzie postrzegana przez odbiorców jako ekspert. Użytkownicy zaangażują się i m.in. dobrowolnie podzielą contentem z pozostałymi odbiorcami. W tym momencie wszystko jest na dobrej drodze, by budować poczucie, że to klient sam odszukał markę.

– blog – wśród skutecznych narzędzi content marketingu wspomnieć można o Blogu, który wiąże się z tematem branży, jaką reprezentuje dana marka. Interesujące wpisy zwiększają ruch na stronie www i kreują pozytywny wizerunek firmy.

– SEO – wielu klientów szukających jakiś produktów czy usług w sieci wpisuje w wyszukiwarce konkretne słowo kluczowe. Strony, które wyświetlą się jako pierwsze będą natychmiast uwzględnione przez odbiorców. Tą drogą wielu użytkowników dociera do interesujących ich ofert. Efektywne sposoby reklamy stosuje inbound marketing.

– marketing wirusowy – inbound marketingu czerpie maksymalnie z jego potencjału. Ciekawe komunikaty obiegają całą sieć i angażują wielu użytkowników. Warto więc stworzyć coś takiego, co zainteresuje odbiorców, ale także sprawi, że poczują oni chęć poinformowania innych o tym.

Dzisiejsi klienci mogą przeglądać mnóstwo ofert i wybierać spośród wielu propozycji interesujących dla nich firm. Trzeba więc szczególnie o nich dbać. Najlepiej wzbudzić w nich zaufanie i nawiązać z nimi dobrą relację. Jest ona możliwa do osiągnięcia poprzez inbound marketing. Jego działanie owocuje długotrwałymi korzyściami dla przedsiębiorstwa.