Kiedy planujemy skomplikowane działania marketingowe i przeznaczamy niemały budżet na następne spoty, bądź ulotki, najczęściej nie pamiętamy o tym, że mimo wszystko nawet za największe pieniądze nie kupimy tego, co jest najlepsze. W przypadku reklamowania własnej oferty produktów, czy usług sytuacja wygląda tak samo. Przemyślmy więc, co może najbardziej nakłonić drugą osobę do dokonania zakupów. Czy większą moc ma intrygujący plakat, czy może opinia zaufanej osoby? Oczywiście, że opinia kogoś innego! Teraz spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytanie, co możemy zrobić, aby nasi usatysfakcjonowani odbiorcy zechcieli podzielić się swoimi opiniami odnośnie naszych produktów.
W świecie marketingu cenną umiejętnością jest po prostu skuteczne wejście w skórę klientów. Jest to niezbędne do tego, aby uzyskać odpowiedź na pytanie odnośnie tego, w jaki sposób przyciągnąć uwagę klientów i jak kształtować ich decyzje. Na wszystkich nas każdego dnia z każdej strony działa wiele bodźców, a także trafia do nas mnóstwo informacji – choćby podczas oglądania telewizji, czy też surfowania w Internecie. Z daleka potrafimy rozpoznać różne schematy wykorzystywane w marketingu, także nie wszystko zrobi na nas odpowiednie wrażenie. Każdy uświadomiony klient doskonale wie, że świat przedstawiany w reklamach niezbyt łączy się ze światem realnym. Zdecydowanie nie potrafimy uwierzyć w każde hasło reklamowe, jakie usłyszymy.
Zastanówmy się teraz nad tym, co my sami robimy, kiedy zamierzamy zakupić jakiś produkt, bądź skorzystać z jakiejś usługi. Zdecydowana większość przyzna pewnie, że najbardziej w takiej sytuacji uwzględnia opinie innych klientów. Lubimy czerpać informacje od znajomych – szczególnie od tych zaufanych. Mamy wtedy pewność, że jesteśmy w czymś bardzo dobrze uświadomieni. Jeżeli natomiast z jakiś względów nie możemy pozyskać pożądanych informacji od bliskich, czerpiemy wiedzę od innych osób, czytając ich opinie w Internecie. Lubimy sprawdzać dokładne informacje o firmie, a także o jej ofercie. Internet na szczęście daje nam tą możliwość – mnóstwo osób ma prawo do swobodnego wydawania tam swoich opinii. Możemy je podejrzeć i wtedy czujemy się bezpieczniej podczas dokonywania swoich zakupów.
Opinie w sieci powodują, że dana firma kreuje bardzo pozytywny wizerunek w oczach odbiorców. Uważają ją oni za sprawdzoną, wiarygodną i doświadczoną. Gdy klient wyszukuje w sieci naszą firmę i nie widzi wokół niej żadnych zamieszczonych opinii, bardzo często sądzi, że firma działa od niedawna, albo po prostu funkcjonuje na niezbyt wysokim poziomie. Jeżeli natomiast zauważa on, że klienci wydają nam wiele pozytywnych opinii, automatycznie postrzega on naszą firmę jako solidną, rzetelną, godną zaufania. Rekomendacja wyróżnia się spośród innych form promocji tym, że jest najbardziej wiarygodna. Uważamy na ogół, że za opiniami innych ludzi stoją jak najbardziej szczere intencje.
Tego typu opinie każdy może przekazać sobie osobiście podczas rozmowy, jednak ta forma ma nieco ograniczony zasięg działania. Najwięcej zyskamy, jeżeli udostępnimy naszym klientom możliwość publikowania swoich opinii w sieci – to tam znajduje się największe skupisko ludzi.
W Internecie opinie konsumenckie mogą być publikowane w różnych miejscach – w mediach społecznościowych, na osobistych blogach, na witrynach lokalnych. Warto również zadbać o darmową wizytówkę Google Moja Firma – tam także można zamieszczać opinie.
Jak widać – nie zawsze sukces można odnieść dopiero wtedy, gdy wcześniej wydamy spory budżet na różnorodne działania. Czasem wystarczy skorzystać z najprostszych opcji, a przy okazji darmowych – np. z omówionego marketingu rekomendacji jeżeli zależy nam na dobrej promocji firmy.