Proces ten może objawiać się w różny sposób. Zazwyczaj występują sytuację przekierowań z hostingu na hosting, czy też z jednej domeny na drugą. Migracja niekiedy jest również związana ze zmianą adresu witryny, platformy, budowy, materiałów i innych elementów. Sposób jej przeprowadzenia jest znaczący w kontekście SEO, gdyż może mieć ona duży wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarce.
Co na początek?
Sukcesywne migracje mają w tej sferze oczywiście dobrze przygotowany wcześniej plan i są zrobione z niezawodną solidnością. Dobrze jest przeznaczyć trochę czasu na zbadanie zasobów, pozyskanie wiedzy, przygotowanie planu oraz wybranie rozwiązań, które pozwolą nam odnieść sukces. Planowanie działania następuje w chwili zdecydowania o tym, że migracja zostanie przeprowadzona. W związku z tym współpraca z fachowcami w tej branży od samego początku jest tu znacząca. Bez względu na typ migracji, trzeba uświadomić sobie co ulegnie zmianie i na co, albo na kogo to wpłynie. Przeniesienie poszczególnych materiałów w sferze witryny www znacznie różni się od kompleksowej zmiany projektu tej witryny.
Praktyczne przeprowadzenie migracji witryny www
Za najczęstsze migracje uznaje się:
– migracje między jednym CMSem, a drugim
Zazwyczaj są one związane ze sklepami www, które rozrastają się w dynamicznym tempie i są im potrzebne bardziej nowoczesne platformy, jakie obsłużą szerszy zakres zamówień, albo ich posiadacze postanawiają wybrać oprogramowanie w modelu SaaS. Niekiedy jest tak, że nie są już oni usatysfakcjonowani starym CMSem. Trzeba mieć świadomość tego, że takie przekierowania to coś więcej niż te związane z adresami URL. Tutaj każdy segment musi zostać uwzględniony i potraktowany z dużą ostrożnością. Przejście na inny CMS czasem oddziałuje na zasobność witryny i metodę, jaką zostaje ona obsługiwana oraz przedstawiana. Tutaj najlepiej będzie poznać nowy CMS, jego plusy i minusy, a także uświadomić sobie, jak można poradzić sobie z segmentami, które zamierzamy na nim wdrożyć.
– proces migrowania z jednej domeny na drugą
Zazwyczaj przeprowadza się go, gdy zmianie ulega nazwa sklepu, witryny, czy też firmy. Czasem na starą domenę zostaje nałożony filtr od Google, albo zaatakowali ją hakerzy – wówczas też jest on przeprowadzony. Niekiedy jest tak, że jedynym najkorzystniejszym rozwiązaniem jest właśnie zastosowanie nowej domeny. Proces ten trzeba jednak dobrze przemyśleć. W przypadku, gdy jest ona całkowicie nowa, trzeba mieć świadomość tego, że konieczne będzie zbudowanie jej autorytetu i historii od podstaw.
Indeksowanie witryny
Przekierowanie witryny zawsze ostatecznie odbywa się naturalnie. Roboty Google muszą po prostu mieć czas na to, by dokonać przeindeksowania witryny. Wówczas jednak może dojść do duplikacji w indeksie, w związku z tym najlepiej będzie w pełni wyindeksować witrynę za pośrednictwem panelu Google Search Console.
Kiedy Google dokona tej indeksacji, wówczas powinniśmy głownie skupić się na ruchu na witrynie. Aby go zbyt mocno nie utracić, należy jak najszybciej dokonać indeksacji nowej. Tutaj trzeba dokonać jej weryfikacji w Google Search Console, a także trzeba stworzyć nową mapę strony z innymi adresami. Później konieczne jest zgłoszenie nowej witryny do procesu indeksowania.
Jeżeli stara witryna nie zostanie wyindeksowana, wówczas trzeba usunąć starą mapę i wdrożyć nową mapę z innymi adresami do Search Console. Jeśli w którymś momencie zaczną występować błędy 404, to prawdopodobnie utracimy ruch na witrynie. Ponadto, gdy do jakiejś witryny, której nie przekierowano prowadzą odnośniki, to utracimy go podwójnie. Nie jest wymagane tworzenie przekierować wówczas, gdy do podstrony nie prowadziły odnośniki i gdy nie tworzyła ona ruchu. Jeśli taki wystąpił, to należy przekierować taką podstronę.
Nieprawidłowości podczas procesu migrowania witryn:
– słaba znajomość tego obszaru przez deweloperów
– brak przekierowań 301
– zostawienie przekierowania 302
– przekierowanie nie wszystkich zasobów
– nieaktualne adresy w mapie strony
– brak przeniesionej treści
– nie wdrożenie rozwiązań analitycznych
– nie przekierowanie title, nagłówków, linkowania wewnętrznego
– przebudowanie menu
– usunięcie zasobów podczas przeniesienia
– nie zgłoszenie firmie SEO informacji o przeniesieniu.