31 stycznia 2018
Skuteczne wykorzystanie social media do sprzedaży produktów.

Bardzo duża liczba ludzi odwiedza różne portale społecznościowe, m.in. Facebook, czy Twitter, dlatego coraz częściej znaczną ilość produktów sprzedaje się w social media. Rozwiązanie to stało się bardzo modne i nieustannie korzysta z niego coraz więcej osób.

Sprzedaż w social media wiąże się z dużymi zyskami, dlatego warto zdecydować się na takie działanie, a osoby, które już to zrobiły, powinny zoptymalizować proces.

Takie działanie, wymaga kilku czynności:
1. Trzeba określić kim są Wasi odbiorcy – wiele osób może pomyśleć, że wskazówka ta jest całkiem oczywista – w teorii tak, jednak w praktyce każdy ma świadomość, że należy mieć świadomość do kogo kieruje się swoją reklamę, aby móc działać efektywnie.
Tutaj występują 3 główne problemy:
– lekceważenie roli szczegółowego wskazania grupy odbiorców
– niedokładne wskazanie grupy odbiorców
– nie ma żadnych konsekwencji.
Często właściciele swoich przedsiębiorstw, głównie tych małych działających w mediach społecznościowych ignorują sprawy związane ze wskazaniem kluczowych odbiorców. Są oni przekonani, że ich własna intuicja podpowie im kim są odbiorcy. Trzeba jednak przyznać, że narzędzia, które zbierają i analizują dane jakie dostarcza Facebook, Instagram czy Twitter są najbardziej dokładne. Kolejny ważny aspekt to jakość wskazania kim są odbiorcy. Trzeba ustalić jakie informacje dokładnie chcemy zdobyć o naszych odbiorcach – jakie kwestie są ważniejsze, a jakie miej. Oprócz określenia grupy odbiorców, na przyszłość trzeba stosować się do danych, które ustaliliśmy. Wiele osób, które zajmują się marketingiem nie ponosi konsekwencji w użyciu danych, jakie posiadają. Najwięcej o swoich odbiorcach dowiecie się po otrzymaniu odpowiedzi na pytania dotyczące ich wieku, płci, miejsca zamieszkania, zajmowanego stanowiska oraz zainteresowań.

2. Należy przygotować właściwy content:
Przy efektywnej sprzedaży produktów w social media na pewno pomoże Wam wysokiej jakości treść, która trafi w gusta klientów. Dzięki treści i formie jej umieszczenia w mediach społecznościowych uda Wam się zbudować relacje z klientami. Z pewnością wiele osób, których zainteresujesz oraz którym pomożesz w danym problemie – dołączy do Waszego grona klientów.

3. Należy przygotować właściwą strategię działania:
Większość osób działa tak, że co jakiś czas opublikuje posty w social media, w których zareklamuje dany produkt, albo czasem wrzuci artykuły ze swojego bloga. Jednak takie działanie nie doprowadzi Was do sukcesu w social media.
Jeśli Waszym celem jest sprzedaż i zyski z mediów społecznościowych opracujcie strategię przewidującą następne kroki działania oraz określającą główne procedury związane z planowaniem tworzenia contentu i jego opublikowania. To rozwiązanie jest znacznie efektywniejsze i skuteczniejsze. Trzeba mieć na uwadze, że standardy, przepisy, plan itd. nie mogą zdominować autentyczności i ludzkiego stosunku do stwarzania contentu. Te kwestie muszą być wzajemnie powiązane, inaczej treść będzie sztuczna i niezbyt atrakcyjna dla klientów. Będzie bardzo podobna do treści w innych miejscach, przez co nasze efekty nie będą takie jak byśmy sobie życzyli.

4. Stwórzcie społeczność: 
Jeżeli jesteście nastawieni na osiągnięcie sukcesu w sprzedaży za pośrednictwem social media, stwórzcie społeczność wokół Waszych profili. Bardzo cennymi dla Was ludźmi są ci, którzy nieustannie obserwują Wasze posty, lajkując je, komentując czy udostępniając. Dzięki nim efektywniej zareklamujecie markę i produkty. Często bywa też tak, że tacy odbiorcy osobiście promują Wasze marki w jakiś miejscach i bronią je, kiedy zostaną przez kogoś zaatakowane. Są to odbiorcy najbardziej lojalni, którzy pojawiają się dopiero po jakimś czasie prowadzonych działań w social media. Warto zdobywać takie osoby.

Jak stworzyć społeczność?
Jest to zarazem trudne i proste. Oprócz aspektów usprawniających kreowanie społeczności, potrzebny jest Wam konsekwentny, regularny i wysokiej jakości content. Dzięki tym elementom, nawet jeśli osobiście nie wpłyniesz na odbiorców, z czasem i tak zyskasz swoją większą czy mniejszą społeczność . Jeśli dodatkowo zaangażujecie ludzi występujących w Waszych kanałach w mediach społecznościowych – na pewno przyspieszy i wzmocni to całe działanie. Warto często wchodzić w interakcję z użytkownikami, wywołać i toczyć dyskusję oraz dokonywać innego typu działań, gdyż na pewno będzie to miało efektywny wpływ. Kluczowe elementy to jednak te wymienione na początku. W początkach swojego działania w social media ciężko jest je utrzymać. Wtedy najczęściej mocno pracuje się nad jakimś artykułem, gdzie po udostępnieniu zapoznaje się z nim niewielka liczba osób. Trzeba jednak wiedzieć, że takie są początki i nie ma co się załamywać na starcie.

5. Wezwanie do akcji: 
Na tym etapie wszystko co do tej pory stworzyliście przekonwertujecie w pieniądze. Aby tego dokonać potrzebne są wam wezwania do akcji (call-to-action). Tutaj możecie dokonać wyboru – albo wrzucicie do swoich wpisów linki prowadzące do produktu i zachęcicie w treści wpisu do otwarcia linku, albo umieścicie artykuł na bloga, a w nim dołączycie jakieś przyciski czy banery CTA. Przyciski CTA są dostarczane przez platformy społecznościowe – można również z nich skorzystać.

6. Ułatwcie proces kupna: 
Pamiętajcie, że dając możliwość łatwego zakupu Waszych produktów, częściej uda Wam się dokonać sprzedaży. Trudności przy zakupie będą skutkiem spadku stopy konwersji, a więc podejścia kupujących względem odwiedzających witryny Waszych produktów. Dlatego zawsze zadbajcie o prosty, przejrzysty proces zakupu Waszych produktów.

7. Pamiętajcie o optymalizacji pod kątem RWD:
Prawie ¾ ruchu pochodzącego z mediów społecznościowych tworzy się za pośrednictwem wielu urządzeń mobilnych. To powoduje, że bez optymalizacji pod kątem mobile stracicie dużą ilość możliwej sprzedaży.

8. Facebook Marketplace:
Od jakieś czasu na Facebooku można dotrzeć do odbiorców za pośrednictwem Facebook Marketplace. Jego funkcjonalność jest podobna do znanych w naszym kraju portali ogłoszeniowych. Warto zwrócić uwagę na tą usługę, gdyż prawdopodobnie w najbliższej przyszłości Facebook przyczyni się do tego, że ta usługa zostanie zaakceptowana przez szerokie grono odbiorców. Wiąże się to z ogromnym potencjałem.