Optymalizacja konwersji wiąże się z optymalizacją liczby przeprowadzanych akcji przez internautów. Procesy w sferze tejże optymalizacji ukierunkowane są na podwyższenie tego wskaźnika w kampanii reklamowej.
Czym jest optymalizacja konwersji?
Optymalizacja konwersji to realizowanie działań podwyższających ilość świadczonych przez internautów akcji, przy jednoczesnej redukcji, czy utrzymaniu aktualnych kosztów.
W celu wyliczenia aktualnego wskaźnika konwersji, należy dokonać podziału liczby świadczonych akcji przez liczbę odbiorców, którzy byli w stanie zrealizować akcję i pomnożyć tą wartość przez 100%.
Dzięki współczynnikowi konwersji można też wyznaczyć rentowność działań reklamowych na skutek przedstawienia procentu odbiorców, którzy korzystają z oferty zaprezentowanej w sieci.
Wskaźnik oblicza się dzieląc liczbę akcji podjętych przez odbiorców przez liczbę kliknięć w reklamę, a na koniec mnożąc wszystko razy 100 proc.
Ilość podjętych akcji przez odbiorców nie utożsamia się z ilością kliknięć w reklamę. Oczywiste jest to, że nie każda osoba przechodząca np. z jakiegoś portalu społecznościowego na witrynę, wykonuje akcję.
W jaki sposób przejawia się optymalizacja konwersji?
Wiele wskazuje na to, że przyczyn braku podejmowanych przez odbiorców akcji na witrynie jest na tyle wiele, ile jest samych odbiorców. Niemal z takiej samej ilości przyczyn użytkownicy docierają na witrynę – niekoniecznie jedynie po to, aby coś nabyć, ale też by, przejrzeć dokładnie cały jej zasób, sprawdzić ceny, dokonać porównania oferty z tymi, które znajdują się na innych stronach.
Gdyby jednak nie uwzględniać użytkowników, które kompletnie nie mają zamiaru, by coś kupić, to pozostałe grono nie wynosi 100 proc. czynnych konsumentów. Jeśli na witrynie nie zawierają się informacje kontaktowe do sklepu www, albo właśnie nie funkcjonuje responsywny tryb witryny, grafika produktowa cechuje się słabą jakością, następne kroki etapu procesu transakcyjnego nie są jasne, albo nie są aktualne, to wszystko jest przyczyną, że odchodzą od nas klienci, którzy są gotowi, by coś u nas kupić.
W optymalizacji konwersji chodzi więc o to, by usunąć tego typu bariery, a także, by stale obserwować zachowanie odbiorców na witrynie i by dopasować ją we właściwy sposób.
Od czego zacząć cały proces?
Aby dokonać optymalizacji, trzeba koniecznie przeprowadzić audyt witryny, a szczególnie delikatnych etapów dotyczących realizowania danej akcji. Oczywiście usługę tą najlepiej powierzyć doświadczonym specjalistom, jednak w bazowej sferze jesteśmy w stanie sami ocenić główne elementy witryny.
Nad czym warto samemu się zastanowić?
– nad tym, czy witrynę zaprojektowano z uwzględnieniem UX
– nad tym, czy witryna jest wykonana w wersji responsywnej
– nad tym, czy witryna bogata jest w odpowiedzi na wszelkie zapytania, które odbiorca może zadbać w ramach procesu konwersji
– czy zastosowane na witrynie instrukcje wyjaśniające, jak poruszać się w jej obrębie, są jasne i zrozumiałe
– czy witryna wzbudza zaufanie – bogata jest w dowody słuszności, całkowite informacje kontaktowe firmy, regulamin itp.
– czy witryna jest całkowicie zoptymalizowana pod katem technicznym – wczytuje się sprawnie i bez jakichkolwiek problemów.
A tak naprawdę to wszystko jest zaledwie wstępem do całości. Inwestowanie bez wcześniejszego zatroszczenia się o to, aby witryna została porządnie nastawiona na przyjęcie ruchu, będzie marnowaniem pieniędzy.