7 maja 2019
Kilka słów na temat przekierowań

Zmienny układ adresu www witryny, nieprawidłowości powstałe na skutek eliminacji podstron, a także kopiowanie wynikające z dostępności identycznych materiałów pod innymi adresami – niekorzystnie oddziałują na spojrzenie na stronę przez wyszukiwarkę. Utrudnione źródło zasobów powoduje jednak, że to odbiorcy czują największe zniechęcenie do takiego miejsca.
Zastosowanie przekierowania zdecydowanie podwyższy jakość korzystania z witryny zarówno przez odbiorców jak i wyszukiwarkę.

Czym jest przekierowanie?
Jest to odpowiedź HTTP zawierająca wskazówkę dotyczącą przejścia do innej witryny finalnej. Dostarcza przeglądarce www i robotom skanującym informację o tym, że szukane przez nie materiały zostały umieszczone gdzieś indziej.
Dla odbiorcy skutkiem jest dostanie się pod adres inny, niż pod ten, który jest przypisany do klikanego linku. Wiąże się to dla niego z wygodą – jeżeli nie zostałby on przekierowany, wyświetliłby się błąd, a szukanie danych materiałów, czy produktów w sklepie klient musiałby kontynuować samodzielnie. W zbiorze całej masy podstron działanie to jest dość trudne, dlatego zazwyczaj skutkuje opuszczeniem witryny. Omawiane rozwiązanie służy tutaj pomocą na wypadek takich sytuacji.

Jakie przekierowania wyróżniamy?
W uzależnieniu od tego, czy materiały przeniesiono na stałe, czy tylko na jakiś czas – odbiorca otrzymuje inną odpowiedź. Bez względu na to, docelowy odbiorca za każdym razem trafia na finalną podstronę. Treść komunikatu ma jednak znaczenie dla robotów wyszukiwarek.

Wyróżniamy następujące ich rodzaje:
– 301 – stałe
– 302 – tymczasowe
– 303 – stosowane jedynie z formularzami przesyłającymi informacje sposobem HTTP POST
– 304 – nie zmodyfikowano
– 305 – dostęp do konkretnej zawartości będzie możliwy z zastosowaniem konkretnego serwera
– 307 – tymczasowe przeniesienie pod inny adres
– 310 – powstanie wielu przeniesień uniemożliwiających trafienie pod konkretny adres.

Co oznaczają one dla SEO?
Właściwe skonfigurowanie kodów odpowiedzi serwera to silny oręż w walce o zachowanie wysokich miejsc w rankingu wyszukiwania. Celem SEO jest przekazanie robotom przejrzystych wiadomości związanych z zasobem strony. Dzięki omawianym rozwiązaniom można więc wpłynąć na ich działanie.

Kiedy ich użyć?
– w sytuacji wymuszenia korzystania z określonej wersji witryny
– w sytuacji wykorzystywania protokołu SSL
– w sytuacji zmiany domeny
– w sytuacji tworzenia nowoczesnej struktury adresów URL
– w sytuacji, gdy strony produktów nie są dostępne.

Właściwe wprowadzenie przekierowań nie w każdej sytuacji jest realne. Zazwyczaj jest to wynik specyfiki CMS, który takiej funkcji nie oferuje, albo tworzy adresy bardzo szybko w uzależnieniu od tego jaką ścieżką na konkretną stronę dostał się odbiorca.
Odpowiednie skonfigurowanie przekierowań na witrynie umożliwia właściwe kierowanie ruchem oraz zachowanie maksymalnej ilości mocy eliminowanych podstron. Podczas tworzenia przekierowań, trzeba być ostrożnym. Nieprawidłowość w najlepszym przypadku poskutkuje przekierowaniem odbiorcy i robotów na niewłaściwą stronę. W najgorszym natomiast uniemożliwi korzystanie ze strony.