Tytuł i opis to elementy, które informują Google o tym, co znajduje się na danej witrynie i dzięki temu ten może wyświetlić ją w rankingu na konkretne hasło. Elementy te są znaczące w procesie pozycjonowania i optymalizowania witryn internetowych.
Google ma świadomość tego, jaki tytuł ma dana witryna – ale jakim sposobem?
Wyszukiwarka Google generuje tytuły i opisy witryn w sposób automatyczny – informacje czerpie z witryny. W przeważającej mierze można oddziałać na to, co ukaże się w rankingu wyszukiwania, określając poprawnie właściwości witryny. Optymalizacja pomaga udzielać robotom wyszukiwarki podpowiedzi dotyczących tego, czym jest dana strona i jakie zasoby odnajdzie na niej odbiorca.
Opis i tytuł mają za zadanie wyjaśnić, co wiąże daną witrynę z pytaniem odbiorcy. Aby witryny ukazały się w rankingu wyszukiwania, muszą zawierać się na nich właściwe, zoptymalizowane materiały.
Długość tytułu oraz opisu witryny internetowej
Właściwa długość tytułu to ok. 70 znaków. Będzie ona odpowiednia, jeżeli w tytule nie wystąpi większa ilość liter W i M, i jeżeli wyszukiwarka nie zbolduje fraz kluczowych, które są wpisywane.
Właściwa długość opisu to ok. 156 znaków. W opisie tym musi znajdować się niedługie podsumowanie materiałów witryny, jak również CTA, nakłaniające do określonej czynności. Jest to slogan reklamowy.
Jak można sprawdzić długość opisu?
W celu sprawdzenia, czy tytuł ma właściwą długość, warto posłużyć się narzędziami marketingowymi, jakie dostępne są w sieci. Jednym z nich jest SEOMOFO Snippet Optimizer. Rozwiązanie to nie w każdym przypadku okazuje się być odpowiednie. Najlepszym sposobem jest sprawdzenie tytułów witryny w wyszukiwarce Google poprzez wpisanie twoja-domena.pl/url. Wcześniej trzeba ustawić tytuł. Należy wpisać symulację tytułu, a poniżej zobaczymy jak on wygląda.
Ustawianie tytułu i opisu witryny
W przypadku wybranych platform trzeba wykorzystać dedykowane obszary szablonu i je wypełnić, natomiast są też takie, w przypadku których warto zainstalować właściwe wtyczki, np. All in One SEO i za pośrednictwem takich rozwiązań trzeba wówczas wypełniać tytuły i opisy.
Wygląd i zasobność tytułu oraz opisu
Jeżeli tytuł witryny jest właściwie ustawiony i zintegrowany z materiałami, które są widoczne na witrynie, może ona wówczas osiągnąć zadowalającą pozycję w rankingu wyszukiwania. Jeżeli natomiast tytuł jest niezauważalny albo niewłaściwy, roboty postrzegają taką witrynę jako tą, która nie jest przyjazna. Tytuł witryny oddziałuje także na użytkowników. Gwarantuje on im w końcu pierwsze wrażenie, które zachęca ich do kliknięcia w link, albo zniechęca ich do tego działania.
Google wykorzystuje różne źródła z witryny do określenia linku w rankingu wyszukiwania. Dane zamieszczane w opisie witryny są znaczące, ale nie zawsze wiodące. To, co ukaże się w opisie witryny uzależnione jest jedynie od Google. Jeżeli Google stwierdzi, że to, co zawiera się na witrynie, jest bardziej interesujące i cenniejsze niż opis, wówczas nie będzie on widoczny, mimo dokonanych ustawień.
Właściwe opisy to takie, które:
– są oryginalne. Najlepiej zamieszczać w nich frazy kluczowe, stosując je w tworzeniu opisów
– są rzetelne – nie można zamieszczać informacji, które nie widnieją na danej witrynie
– posiadają skonkretyzowane informacje odnośnie produktów czy usług
– są dobre pod względem jakości, a także ukierunkowane na potencjalnych odbiorców.
Tytuły witryny ustawiane są przede wszystkim po to, aby właściwie opisać zasobność danej strony. Ustawienia tytułu i opisu muszą być zasobne we frazy kluczowe, a więc hasła najczęściej wpisywane przez odbiorców. Poprzez właściwe ustawienie tytułów i opisów można osiągnąć lepszą widoczność w sieci.