14 maja 2019
Właściwe indeksowanie produktów na witrynach z filtrowaniem

Filtrowanie produktów
Objawia się jako zawężanie ilości produktów w sferze konkretnej grupy, w zgodzie z filtrami wdrożonymi na witrynie i wskazanymi przez odbiorcę. Jest to istotna funkcjonalność dla wszystkich tych, którzy przeglądają oferty sklepów www, gdyż umożliwia łatwe odszukanie produktów zgodnych z ich oczekiwaniami, bez potrzeby sprawdzania pełnej oferty. Sposób ten pozwala łatwiej przejrzeć zasoby sklepu, jak również wiąże się z oszczędnością czasu dla odbiorców.

W sklepach www zazwyczaj można filtrować produkty dzięki takim wyznacznikom jak:
– barwa
– wielkość
– właściwość/producent.

Proces filtrowania zasobów sklepów z różnorodnych branż jest za każdym razem bardzo do siebie zbliżony. Różnice dostrzega się tutaj przede wszystkim w nazwie filtrów zależnie od wdrożonych możliwości oraz grup produktów. Produkty w sklepach z różnych branż wykazują inne właściwości, dlatego możliwości filtrowania będą inne. Działanie samego procesu będzie natomiast identyczne i umożliwi odszukanie tych produktów, których klient oczekuje.

Z czym wiąże się niepoprawna indeksacja produktów z filtrami?
Zdarzają się przypadki, gdzie sklepy www niepoprawnie indeksują produkty z filtrami i dodają nadmierną ilość filtrów do witryny, co skutkuje obniżeniem użyteczności konkretnej strony oraz powielaniem się treści na witrynie. Takie powielenie sprawia, że pozycjonowanie jest trudniejsze, a witryna w wynikach wyszukiwania jest mniej widoczna.

SEO filtrowanie przyjazne dla danej witryny
Nie każdy filtr opłaca się indeksować – niektóre filtry należy blokować, by nie spowodowały powielenia treści, albo innych niekorzystnych zjawisk na witrynie. Właściwie zaimplementowane filtry mogą dodatkowo generować ruch na witrynie. W przypadku kiedy nie możemy odpowiednio zaimplementować nowo utworzonych witryn z filtrami, musimy zablokować takie filtry.

Sposób na poprawne zaimplementowanie nowo utworzonych witryn
Filtry wdrożone na witrynie prowadzą do wygenerowania sporej ilości nowych adresów URL. Kiedy zależy nam na właściwym przebiegu indeksacji zasobów z filtrami oraz na przeciwdziałaniu powielenia treści, miejmy w świadomości konieczność właściwego zaimplementowania nowo utworzonych witryn.

– adres URL – utworzone w wyniku wdrożenia filtrów na nowe witryny, muszą zawierać przyjazne adresy stron. Nie można wykorzystywać w nich znaków specjalnych oraz rozdzielać fraz w adresie spacją. Muszą być one rozdzielone znakiem –
– meta tagi – w nich musi zostać dodana nazwa wykorzystanego filtra, na skutek czego będzie można łatwo rozpoznać i odróżnić meta tagi witryn filtrowanych, od meta tagów witryn konkretnej kategorii
– H1 oraz opisy kategorii – nazwa wykorzystanego filtra musi zostać umieszczona w nagłówku H1, natomiast frazy kluczowe odnoszące się do niego także trzeba wprowadzić w opisie kategorii. Ilość takich słów, a także długość opisu muszą odpowiadać możliwościom wyszukiwania słów dla nowo stworzonych witryn. Jeżeli witryny cechują się małymi możliwościami wyszukiwania, dołączanie opisu kategorii nie jest wymagane.

Filtrowanie przychylne odbiorcom
Filtry produktów muszą być przychylne odbiorcom i nieskomplikowane w obsłudze, gdyż efektywne filtrowanie asortymentu powoduje wzrost konwersji o zadowalający odsetek. Należy je dobrze dobrać i ułożyć, tak, by ich obsługa dla każdego była oczywista. Kiedy zamieścimy filtry na witrynie, upewnijmy się, czy wyświetlają się one poprawnie na wszystkich urządzeniach.

Jak sprawić, by filtrowanie produktów, było przychylne odbiorcom?

– właściwa ilość filtrów
Zbyt dużo możliwości filtrowania niekiedy odraża odbiorców i utrudnia im poszukiwanie produktów. W związku z tym filtry, które są do siebie zbliżone, powinno się zaliczać do jednego zbioru. Ważne jest również precyzyjne rozważenie możliwości filtrowania, jakie zamierzamy wykorzystać na witrynie.

– odpowiedni układ filtrów
Odpowiedni układ filtrów także oddziałuje na sposób odbioru witryny przez odbiorców. Filtry muszą być intuicyjnie rozmieszczone. Na samym początku najlepiej zadbać o te, na które najczęściej stawiają odbiorcy. Ponadto warto też rozmieścić nazwy filtrów alfabetycznie.

– wyświetlająca się ilość zasobów
Wyświetlanie się danych dotyczących ilości asortymentu w sklepie przy nazwie wskazanej możliwości filtrowania to bardzo ciekawe rozwiązanie. Z pewnością zaoszczędzi odbiorcom czas.

– dokładne wyświetlanie określonych filtrów
W przypadku, gdy odbiorca użyje konkretnych możliwości filtrowania, muszą być one właściwie widzialne, tak, aby poinformować go, że jego wybór zatwierdzono.
Filtry muszą być proste w usunięciu. Najlepiej, kiedy będzie można je usunąć jednym kliknięciem.