2 lipca 2019
Wyniki wyszukiwania głosowego – jak się w nich wyświetlać?

Czy warto dokonać optymalizacji witryny pod wyszukiwanie głosowe?
Warto, ponieważ wynikają z tego następujące zalety:

– zwiększona widoczność w wyszukiwaniach na sprzętach mobilnych
– zwiększona widoczność witryny w wynikach lokalnych
– opcja pojawienia się witryny w formie direct answer
– większa ilość fraz longtail oraz naturalnie brzmiących, na jakie pojawia się witryna
– większe możliwości dla osób niepełnosprawnych.

Co robić, aby witryna ukazywała się w wynikach wyszukiwarki głosowej?

Po 1. Należy zadbać o szybszy czas ładowania witryny na urządzeniach mobilnych
Takie działanie zawsze okazuje się być korzystne, a przy omawianym typie wyszukiwania ma szczególne znaczenie. Czas ładowania można sprawdzić np. za pomocą takiego rozwiązania jak GTMetrix. W przypadku zbyt wolnego ładowania się witryny, rozwiązanie to wskaże, co trzeba zrobić, aby to zmienić.

Po 2. Należy zadbać o UX na urządzeniach mobilnych
W przypadku, gdy witryna nie będzie czytelna na urządzeniach mobilnych, odbiorcy szybko ją porzucą. Przez to zwiększy się wskaźnik odrzuceń i nie będzie możliwe ukazanie się na wysokich pozycjach na zapytania w ramach tego wyszukiwania. Dzięki testowi optymalizacji mobilnej Google będzie można zobaczyć, czy witryna jest dopasowana do obsługi na sprzętach mobilnych.

Po 3. Należy zoptymalizować treści pod featured snippets
Featured snippets są polecanymi odpowiedziami Google, które ukazują się bezpośrednio w rankingu wyszukiwania. Jest to pozycja zerowa, która może przeobrazić się w formę direct answer. Nie tworzy ona dla witryny szczególnie dużego ruchu. Jednak jest przyjazna odbiorcom, szczególnie podczas wyszukiwania na sprzętach mobilnych.

Po 4. Należy wykorzystać naturalnie brzmiące słowa long tail
Zapytania w formie głosowej są naturalne i zazwyczaj długie, ponadto cechują się mową potoczną i przybieraniem formy zdań pełnych. Jeżeli więc ktokolwiek chce dokonać optymalizacji witryny pod wyszukiwanie na sprzętach mobilnych, powinien skoncentrować się na tym, aby w zawartych na niej tekstach ukazały się słowa long tail, pytania oraz odpowiedzi.

Po 5. Należy uszeregować na witrynie dane strukturalne
Dzięki danym strukturalnym można uszeregować informacje na danej witrynie. Przez to materiały są dokładniej tłumaczone przez Google i mogą ukazać się w wynikach wyszukiwania w formie featured snippets.

Po 6. Należy dopracować profil Google Moja Firma
Wiele zapytań w wyszukiwarkach na sprzętach mobilnych stanowią zapytania lokalne. Aby móc pojawiać się w odpowiedzi na nie, trzeba dokonać optymalizacji wizytówki w Google Moja Firma. Warto również naturalnie zamieścić na witrynie w wybranej zakładce dokładne informacje dotyczące położenia firmy.

Po 7. Należy wdrożyć i rozbudować na witrynie sekcję FAQ
Dobrym rozwiązaniem jest utworzenie i rozbudowanie na witrynie sekcji z najczęściej wprowadzanymi pytaniami. Na skutek tego odbiorcy łatwo dotrą do informacji na tematy, jakimi są zainteresowani. Witryna z rozszerzoną sekcją pomocy wesprze komunikację z odbiorcami, a także będzie metodą na naturalne wdrażanie kilku słów w formie zbliżonej do pytań.

Po 8. Należy udostępniać na blogu wpisy dopasowane do przeglądania na sprzętach mobilnych
Warto wzbogacić wszelkie wpisy w infografiki, checklisty, podsumowanie. Wpisy na blogu muszą mieć taką formę, aby natychmiast udzielać odpowiedzi na pytania umieszczone np. w tytule. Poza tym należy pisać jasno, tworzyć przejrzystą strukturę wpisu poprzez nagłówki, stosować wyróżnienia, zaznaczać graficznie cytaty.

Po 9. Należy umieścić Call to Action w meta description
Uwagę odbiorców można przyciągnąć poprzez obecność w pierwszej dziesiątce. Niekoniecznie strona musi znajdować się na pierwszej pozycji. Wystarczy w meta opisie zadbać o interesujące CTA, które dodatkowo uświadomi odbiorcom, czemu warto zapoznać się z tym właśnie wpisem.

Wyszukiwanie głosowe umożliwi zwiększenie pozycji zerowej oraz direct answers, jak również fraz pasujących do zapytań lokalnych.